교수소개
HOME > 교수소개 > 이창인
이창인 교수
학력
- 1990 미국 휴스턴 라이스대 대학원 졸업(언어학박사)
- 1983 미국 휴스턴 휴스턴대 대학원 졸업(석사)
- 1981 이화여자대학교 영어교육과 졸업(학사)
논문
- Multimedia Gloss Presentation: Learners’ Preference and the Effects on EFL Vocabulary Learning and Reading Comprehension. 2021. Frontiers in Psychology 11 (SSCI)
- Exploring the effectiveness of hypermedia glosses for second language reading, 2020. Asia TEFL 17(4), pp.1284-1293.
- The gap between teachers’ and students’ perceptions of motivation in chinese efl classrooms: A study based on self-determination theory and the 5ts framework. 2019. Asia TEFL 16(4), pp. 1084-1102.
- The Effects of Flipped Vocabulary Learning on Chinese College Students, 2018. KAMALL 21(4). pp. 133-153.
- The Effect of Explicit Morphological Instruction on L2 Learners' Reading Fluency and Accuracy [한국현대언어학회 - 2015]
- A Study on Error Types Represented in Computer-Based Speaking and Computer-Based Writing: Centered around Korean Learners [한국현대언어학회 - 2015]
- A Study on Developing Receptive/Productive Vocabulary Proficiency While Focusing on Sight Word Awareness in Elementary Schools [한국현대언어학회 - 2015]
- Favorable types of medium in corrective feedback on writing: Harness the power of technologies or continue the traditional ways? [한국멀티미디어언어교육학회 - 2014]
- Receptive and Productive vocabulary Teaching with Different Leverls & Conditions for university students [한국멀티미디어언어교육학회 - 2013]
- Meaning-Focused input with compensatory strategies for non-native English speaking teachers in young learners´ [한국멀티미디어언어교육학회 - 2012]
- The Diagnosis of the Effetiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schoos [영어교과교육, 한국영어교과교육학회 - 2011]
- A Qualitative Study on Co-teaching in Elementary Schools: Based on Survey Results in Korean Public Elementary Schools. 2011. 중앙대학교 외국학연구소. 외국학연구.
- The Diagnosis of the Effectiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schools. 2011. 한국영어교과교육학회. 영어교과교육
- 한국초등학교에서 원어민과의 공동수업 효과에 대한 질적 연구 [외국학연구, 중앙대학교 외국학연구소 - 2011]
- Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners [인문논총, 배재대학교 인문과학 연구소 - 2010]
- Avoidance through the Application of a Developmental Perspective [언어연구, 현대언어학회, 26권3호 - 2010]
- Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners [인문논총, 배재대학교 인문과학 연구소 - 2010]
- Overcoming Problems with Explicit Grammar Instruction: A Comprehensive Investigation of the Continuum of Morphosyntactic Development [글로벌 영어교육학회 Vol.14, No.2, - 2009]
- Evaluating the Application of SLA Research to Explicit Grammar Lessons within EFL Textbooks [한국현대언어학회 25권 1호 - 2009]
- Inferencing Strategy for Vocabulary Learning and Listening Comprehnsion [대한언어학회 16권 4호 - 2008]
- Computer Assited Vocabuary Learning in the Context of Foreign Language Learning [한국영어어문교육학회 14권 4호 - 2008]
- A study on the effectiveness of Web-based pre-reading activity on L2 reading comprehension skills [한국현대언어학회 23권 1호 - 2007]
- A Computational Approach to a Korean ICALL System [한국현대언어학회 - 2007]
- 인지적 부하가 멀티미디어를 활용한 읽기교육에 미치는 영향 [멀티미디어 언어교육 9권1호 - 2006]
- Instructional Routines & Questionary Patterns in ESL Composition Classes. [현대언어학회 13권4호 - 2005]
- 영어어휘교수의 이론과 패키지 [멀티미디어 언어교육 8권2호 - 2005]
- Motivational Aspects of Using MOO in the Elementary EFL Classroom [언어연구 - 2005]
- A study of Web-based English Instruction in a University [Multimedia-Assisted Language Learning - 2003]
- Critical Analysis of Problems Associated with the Learning Styles and Strategies of Korean Students [언어연구 - 2003]
- 컴퓨터 보조언어학습(CALL)과 자연언어처리 [영어영문학연구 - 2002]
- 초등영어 읽기 지도방안 향상에 대한 연구 [언어연구-2001]
- Parsing with a Chart and its Efficiency [Current Issues in Lingustic Theory - 2001]
- 도우미 시스템의 효과진단 [The Journal of Multimedia-Assisted Language Learning - 2000]
- Teaching EFL with an Internet-Assisted Whole Language Learning Approach [언어연구 - 2000]
- Use of a Homepage for Grammar Practice Based on Error Analysis of E-mail Writings [Multimedia-Assisted Language Learning - 2000]
- 인공지능형 TOWUMI 시스템 [The Twenty-Fifth Forum 1999-1999]
- Noun Hierarchy in Natural Language Processing [영어영문학연구 -1999]
- 멀티미디어 CALL 프로그램과 영어교육 [Multimedia-Assisted Language Learning - 1998]
- 사용자와의 상호교류를 통한 문법 학습 위주의 CALL 시스템
- 전자 우편을 통한 쓰기 습득 [배재대학원 논문집 - 1998]
저서
- Hanbit Tower and a Song of Asterism [CPLA - 1993]
- Souvenior of State College [동인출판사]
- 컴퓨터를 활용한 언어분석과 학습 [학문출판사]
연구과제
- 새로운 DCS시스템의 명사구현 방법
- DCS시스템에서의 다의어와 은유처리
- 현대언어학의 이해
- 멀티미디어를 활용한 영어교육
학회발표
- DCS의 정보확장 [한국인지언어학회 - 1995.10.7]
- 조기 영어교육의 효과와 나아갈 방향[96´ 유아교육세미나 - 1996.11.2]
- 언어와 인지 [인문과학연구소 학술대회 - 1997.10.1]
- 언어와 컴퓨터 [세계화, 정보화시대의 언어 교육 - 1997.7.4]
- Semantic Interpretation in New DCS [International Conference on Cognitive Science - 1997.8.15]
- 컴퓨터를 이용한 언어인지 [한국영어영문학회 - 1997.10.18]
- An ICALL System for Intermediate lever [멀티미디어 언어교육 - 1998.4.18]
- Function of Towumi and its implication [LACUS 98´ - 1998. 7. 28]
- Political Debate Language and Grice´s Cooperative Principles [청화대학교 -1998.12.12]
- Using a Homepages for an EFL Class [학국멀티미디어 언어교육학회 - 1999.10.9]
- ´TOWUMI´ and Its Effectiveness Diagnosis based on Whole Language and Learner Differences[LET.IALL & KAMALL- 2000.7.31]
- 초등영어 읽기지도 방안 향상에 대한 연구 [한국현대언어학회-2001.6.1]
- CALL and ICALL [한국현대언어학회-2001.9.22]
- 한미교육위원단 CBT TOEFL(PBT와 CBT)[한국현대언어학회-2001.10.6]
- A Classroom with Internet-based Instruction [한국사회언어학회 - 2001.11.17]
- 학습스타일과 전략을 고려한 웹기반 영어교육 분석 [대만 다매체언어교육학회 - 2002.7.20]
- CALL 학습의 이론과 응용 [한국멀티미어 언어교육학회 - 2002.10.3]
- Korean University EFL Students´ Affective Dimension: EFL Anxiety [한국현대언어학회 - 2002.11.23]
- 술어표시 전치사와 결속문제[한국현대영어영문학회 - 2002.11.30]
- CMC활용 영어 교육의 제 이론 및 수업 현장 적용 방안 [한국멀티미디어언어교육학회 - 2003.4.12]
- 담화유형과 접속사의 결속 [한국현대영어영문학회- 2003.5.31]
- Cultural Exchange between Korean and Japanese Students through Videos [한국현대언어학회 - 2003.6.21]
TOP