본문
교수소개
이창인교수
학력사항
- 미국 Rice Univ. 문학박사(언어학 전공)
- 미국 Univ. of Houston 문학석사(영어학 전공)
- 이화여자대학교 학사
논문
- Teaching EFLLs Listening Subskills With a Speaking-Listening Model in a Computer-Mediated Communication Setting, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 2022.
- Multimedia Gloss Presentation: Learners’ Preference and the Effects on EFL Vocabulary Learning and Reading Comprehension, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 2021.
- Multimedia Gloss Presentation: Learners’ Preference and the Effects on EFL Vocabulary Learning and Reading Comprehension. 2021. Frontiers in Psychology 11 (SSCI)
- Exploring the effectiveness of hypermedia glosses for second language reading, Journal of Asia TEFL, 2020.
- The gap between teachers’ and students’ perceptions of motivation in chinese efl classrooms: A study based on self-determination theory and the 5ts framework, Journal of Asia TEFL, 2019.
- 중국대학생을 대상으로한 거꾸로학습의 어휘능력이 영어듣기향상에 대한 연구, 멀티미디어 언어교육, 2018.
- The Effect of Explicit Morphological Instruction on L2 Learners' Reading Fluency and Accuracy, 언어연구, 2015.
- A Study on Error Types Represented in Computer-Based Speaking and Computer-Based Writing: Centered around Korean Learners, Multimedia-Assisted Language Learning, 2015.
- A Study on Developing Receptive/Productive Vocabulary Proficiency While Focusing on Sight Word Awareness in Elementary Schools, 언어연구, 2015.
- Favorable types of medium in corrective feedback on writing: Harness the power of technologies or continue the traditional ways?, 멀티미디어 언어교육, 2014.
- Receptive and Productive Vocabulary Teaching with Different Levels & Conditions for University Students, 언어연구, 2013.
- Meaning-focused input with compensatory strategies for non-native English speaking teachers in young leraners' English classes, Multimedia-Assisted Language Learning, 2012.
- The Diagnosis of the Effectiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schools, 영어교과교육, 2011.
- 한국초등학교에서 원어민과의 공동수업 효과에 대한 질적 연구, 외국학연구, 2011.
- Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners, 인문논총, 2010.
- Avoidance through the Application of a Developmental Perspective, 언어연구, 2010.
- Overcoming Problems with Explicit Grammar Instruction : A Comprehensive Investigation of the Continuum of Morphosyntactic Development, Studies in English Education, 2009.
- Evaluating the Application of SLA Research to Explicit Grammar Lessons within EFL Textbooks, 언어연구, 2009.
- 컴퓨터 보조학습을 통한 어휘학습 모델, 영어어문교육, 2008.
- Inferencing Strategy for Vocabulary Learning and Listening Comprehnsion, 언어학, 2008.
- 웹기반 사전읽기활동이 교양영어 독해학습에 주는 영향에 관한 연구, 언어연구, 2007.
- A Computational Approach to a Korean ICALL System, 언어연구, 2007.
- 인지적 부하가 멀티미디어를 활용한 읽기 교육에 미치는 영향, 멀티미디어 언어교육, 2006.
- Instructional Routines and Questioning Patterns in ESL Composition Classes, 언어학, 2005.
- 영어어휘교수의 이론과 저작패키지, 멀티미디어 언어교육, 2005.
- Motivational Aspects of Using MOO in the Elementary EFL Classroom, 언어연구, 2005.
- A study of Web-based English Instruction in a University, Multimedia-Assisted Language Learning, 2003.
- Critical Analysis of Problems Associated with the Learning Styles and Strategies of Korean Students, 언어연구, 2003.
- 컴퓨터 보조언어학습(CALL)과 자연언어처리, 영엉영문학연구, 2002.
- 초등영어 읽기 지도방안 향상에 대한 연구, 언어연구, 2001.
- Parsing with a Chart and its Efficiency, Current Issues in Lingustic Theory, 2001.
- Use of a Homepage for Grammar Practice Based on Error Analysis of E-mail Writings, Multimedia-Assisted Language Learning, 2000.
- 도우미 시스템의 효과진단, The Journal of Multimedia-Assisted Language Learning, 2000.
- Teaching EFL with an Internet-Assisted Whole Language Learning Approach, 언어연구, 2000.
- 인공지능형 TOWUMI 시스템, The Twenty-Fifth Forum 1999, 1999.
- Noun Hierarchy in Natural Language Processing, 영어영문학연구, 1999.
- 사용자와의 상호교류를 통한 문법 학습 위주의 CALL 시스템, Multimedia-Assisted Language Learning, 1998.
- 멀티미디어 CALL 프로그램과 영어교육, 배재대학원 논문집, 1998.
- 전자우편을 통한 쓰기 습득, 배재대학원 논문집, 1998.
- Decoding Process by way of Dictionary Look-up, 영어영문학연구, 1997.
- Logical Form, 배재대학원 논문집, 1997.
- 컴퓨터보조학습의 수업에 관한 고찰, 배재대학원 논문집, 1997.
- 컴퓨터보조언어학습 효과에 대한 진단 방법, 배재대학원 논문집, 1997.
- 논제의 채택과 전달, 인문논총, 1997.
- 언어와 컴퓨터, ALAK, 1997.
- NOUN Representation of New DCS : Cross - Classification Hierarchy & Generic Knowledge, Korean Journal of Linguistics(언어), 1996.
- 기계번역의 역사와 현안 문제점, 언어연구, 1995.
저역서
- A First Step in College English, 배재대학교 출판부, 2007.
- 영어듣기 개별학습 모듈, , 2006.
- Souvenior of State College, 동인출판사, 2004.
- 컴퓨터를 활용한 언어분석과 학습, 학문출판사, 2002.
- Hanbit Tower and a Song of Asterism, , 1993.
학술발표 및 활동
- DCS의 정보확장 [한국인지언어학회 - 1995.10.7]
- 조기 영어교육의 효과와 나아갈 방향[96´ 유아교육세미나 - 1996.11.2]
- 언어와 인지 [인문과학연구소 학술대회 - 1997.10.1]
- 언어와 컴퓨터 [세계화, 정보화시대의 언어 교육 - 1997.7.4]
- Semantic Interpretation in New DCS [International Conference on Cognitive Science - 1997.8.15]
- 컴퓨터를 이용한 언어인지 [한국영어영문학회 - 1997.10.18]
- An ICALL System for Intermediate lever [멀티미디어 언어교육 - 1998.4.18]
- Function of Towumi and its implication [LACUS 98´ - 1998. 7. 28]
- Political Debate Language and Grice´s Cooperative Principles [청화대학교 -1998.12.12]
- Using a Homepages for an EFL Class [학국멀티미디어 언어교육학회 - 1999.10.9]
- ´TOWUMI´ and Its Effectiveness Diagnosis based on Whole Language and Learner Differences[LET.IALL & KAMALL- 2000.7.31]
- 초등영어 읽기지도 방안 향상에 대한 연구 [한국현대언어학회-2001.6.1]
- CALL and ICALL [한국현대언어학회-2001.9.22]
- 한미교육위원단 CBT TOEFL(PBT와 CBT)[한국현대언어학회-2001.10.6]
- A Classroom with Internet-based Instruction [한국사회언어학회 - 2001.11.17]
- 학습스타일과 전략을 고려한 웹기반 영어교육 분석 [대만 다매체언어교육학회 - 2002.7.20]
- CALL 학습의 이론과 응용 [한국멀티미어 언어교육학회 - 2002.10.3]
- Korean University EFL Students´ Affective Dimension: EFL Anxiety [한국현대언어학회 - 2002.11.23]
- 새로운 DCS시스템의 명사구현 방법
- 술어표시 전치사와 결속문제[한국현대영어영문학회 - 2002.11.30]
- DCS시스템에서의 다의어와 은유처리
- CMC활용 영어 교육의 제 이론 및 수업 현장 적용 방안 [한국멀티미디어언어교육학회 - 2003.4.12]
- 담화유형과 접속사의 결속 [한국현대영어영문학회- 2003.5.31]
- 현대언어학의 이해
- Cultural Exchange between Korean and Japanese Students through Videos [한국현대언어학회 - 2003.6.21]
- 멀티미디어를 활용한 영어교육