교수소개

이창인 교수 이창인교수
  • 연락처042-520-5592
  • E-mailcilee@pcu.ac.kr
  • 연구실배재21세기관 451호
  • 강의과목

학력사항

  • 미국 Rice Univ. 문학박사(언어학 전공)
  • 미국 Univ. of Houston 문학석사(영어학 전공)
  • 이화여자대학교 학사

논문

  • Teaching EFLLs Listening Subskills With a Speaking-Listening Model in a Computer-Mediated Communication Setting, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 2022.
  • Multimedia Gloss Presentation: Learners’ Preference and the Effects on EFL Vocabulary Learning and Reading Comprehension, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 2021.
  • Multimedia Gloss Presentation: Learners’ Preference and the Effects on EFL Vocabulary Learning and Reading Comprehension. 2021. Frontiers in Psychology 11 (SSCI)
  • Exploring the effectiveness of hypermedia glosses for second language reading, Journal of Asia TEFL, 2020.
  • The gap between teachers’ and students’ perceptions of motivation in chinese efl classrooms: A study based on self-determination theory and the 5ts framework, Journal of Asia TEFL, 2019.
  • 중국대학생을 대상으로한 거꾸로학습의 어휘능력이 영어듣기향상에 대한 연구, 멀티미디어 언어교육, 2018.
  • The Effect of Explicit Morphological Instruction on L2 Learners' Reading Fluency and Accuracy, 언어연구, 2015.
  • A Study on Error Types Represented in Computer-Based Speaking and Computer-Based Writing: Centered around Korean Learners, Multimedia-Assisted Language Learning, 2015.
  • A Study on Developing Receptive/Productive Vocabulary Proficiency While Focusing on Sight Word Awareness in Elementary Schools, 언어연구, 2015.
  • Favorable types of medium in corrective feedback on writing: Harness the power of technologies or continue the traditional ways?, 멀티미디어 언어교육, 2014.
  • Receptive and Productive Vocabulary Teaching with Different Levels & Conditions for University Students, 언어연구, 2013.
  • Meaning-focused input with compensatory strategies for non-native English speaking teachers in young leraners' English classes, Multimedia-Assisted Language Learning, 2012.
  • The Diagnosis of the Effectiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schools, 영어교과교육, 2011.
  • 한국초등학교에서 원어민과의 공동수업 효과에 대한 질적 연구, 외국학연구, 2011.
  • Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners, 인문논총, 2010.
  • Avoidance through the Application of a Developmental Perspective, 언어연구, 2010.
  • Overcoming Problems with Explicit Grammar Instruction : A Comprehensive Investigation of the Continuum of Morphosyntactic Development, Studies in English Education, 2009.
  • Evaluating the Application of SLA Research to Explicit Grammar Lessons within EFL Textbooks, 언어연구, 2009.
  • 컴퓨터 보조학습을 통한 어휘학습 모델, 영어어문교육, 2008.
  • Inferencing Strategy for Vocabulary Learning and Listening Comprehnsion, 언어학, 2008.
  • 웹기반 사전읽기활동이 교양영어 독해학습에 주는 영향에 관한 연구, 언어연구, 2007.
  • A Computational Approach to a Korean ICALL System, 언어연구, 2007.
  • 인지적 부하가 멀티미디어를 활용한 읽기 교육에 미치는 영향, 멀티미디어 언어교육, 2006.
  • Instructional Routines and Questioning Patterns in ESL Composition Classes, 언어학, 2005.
  • 영어어휘교수의 이론과 저작패키지, 멀티미디어 언어교육, 2005.
  • Motivational Aspects of Using MOO in the Elementary EFL Classroom, 언어연구, 2005.
  • A study of Web-based English Instruction in a University, Multimedia-Assisted Language Learning, 2003.
  • Critical Analysis of Problems Associated with the Learning Styles and Strategies of Korean Students, 언어연구, 2003.
  • 컴퓨터 보조언어학습(CALL)과 자연언어처리, 영엉영문학연구, 2002.
  • 초등영어 읽기 지도방안 향상에 대한 연구, 언어연구, 2001.
  • Parsing with a Chart and its Efficiency, Current Issues in Lingustic Theory, 2001.
  • Use of a Homepage for Grammar Practice Based on Error Analysis of E-mail Writings, Multimedia-Assisted Language Learning, 2000.
  • 도우미 시스템의 효과진단, The Journal of Multimedia-Assisted Language Learning, 2000.
  • Teaching EFL with an Internet-Assisted Whole Language Learning Approach, 언어연구, 2000.
  • 인공지능형 TOWUMI 시스템, The Twenty-Fifth Forum 1999, 1999.
  • Noun Hierarchy in Natural Language Processing, 영어영문학연구, 1999.
  • 사용자와의 상호교류를 통한 문법 학습 위주의 CALL 시스템, Multimedia-Assisted Language Learning, 1998.
  • 멀티미디어 CALL 프로그램과 영어교육, 배재대학원 논문집, 1998.
  • 전자우편을 통한 쓰기 습득, 배재대학원 논문집, 1998.
  • Decoding Process by way of Dictionary Look-up, 영어영문학연구, 1997.
  • Logical Form, 배재대학원 논문집, 1997.
  • 컴퓨터보조학습의 수업에 관한 고찰, 배재대학원 논문집, 1997.
  • 컴퓨터보조언어학습 효과에 대한 진단 방법, 배재대학원 논문집, 1997.
  • 논제의 채택과 전달, 인문논총, 1997.
  • 언어와 컴퓨터, ALAK, 1997.
  • NOUN Representation of New DCS : Cross - Classification Hierarchy & Generic Knowledge, Korean Journal of Linguistics(언어), 1996.
  • 기계번역의 역사와 현안 문제점, 언어연구, 1995.

저역서

  • A First Step in College English, 배재대학교 출판부, 2007.
  • 영어듣기 개별학습 모듈, , 2006.
  • Souvenior of State College, 동인출판사, 2004.
  • 컴퓨터를 활용한 언어분석과 학습, 학문출판사, 2002.
  • Hanbit Tower and a Song of Asterism, , 1993.

학술발표 및 활동

  • DCS의 정보확장 [한국인지언어학회 - 1995.10.7]
  • 조기 영어교육의 효과와 나아갈 방향[96´ 유아교육세미나 - 1996.11.2]
  • 언어와 인지 [인문과학연구소 학술대회 - 1997.10.1]
  • 언어와 컴퓨터 [세계화, 정보화시대의 언어 교육 - 1997.7.4]
  • Semantic Interpretation in New DCS [International Conference on Cognitive Science - 1997.8.15]
  • 컴퓨터를 이용한 언어인지 [한국영어영문학회 - 1997.10.18]
  • An ICALL System for Intermediate lever [멀티미디어 언어교육 - 1998.4.18]
  • Function of Towumi and its implication [LACUS 98´ - 1998. 7. 28]
  • Political Debate Language and Grice´s Cooperative Principles [청화대학교 -1998.12.12]
  • Using a Homepages for an EFL Class [학국멀티미디어 언어교육학회 - 1999.10.9]
  • ´TOWUMI´ and Its Effectiveness Diagnosis based on Whole Language and Learner Differences[LET.IALL & KAMALL- 2000.7.31]
  • 초등영어 읽기지도 방안 향상에 대한 연구 [한국현대언어학회-2001.6.1]
  • CALL and ICALL [한국현대언어학회-2001.9.22]
  • 한미교육위원단 CBT TOEFL(PBT와 CBT)[한국현대언어학회-2001.10.6]
  • A Classroom with Internet-based Instruction [한국사회언어학회 - 2001.11.17]
  • 학습스타일과 전략을 고려한 웹기반 영어교육 분석 [대만 다매체언어교육학회 - 2002.7.20]
  • CALL 학습의 이론과 응용 [한국멀티미어 언어교육학회 - 2002.10.3]
  • Korean University EFL Students´ Affective Dimension: EFL Anxiety [한국현대언어학회 - 2002.11.23]
  • 새로운 DCS시스템의 명사구현 방법
  • 술어표시 전치사와 결속문제[한국현대영어영문학회 - 2002.11.30]
  • DCS시스템에서의 다의어와 은유처리
  • CMC활용 영어 교육의 제 이론 및 수업 현장 적용 방안 [한국멀티미디어언어교육학회 - 2003.4.12]
  • 담화유형과 접속사의 결속 [한국현대영어영문학회- 2003.5.31]
  • 현대언어학의 이해
  • Cultural Exchange between Korean and Japanese Students through Videos [한국현대언어학회 - 2003.6.21]
  • 멀티미디어를 활용한 영어교육
TOP